به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

3 چریک محکوم به اعدام که کشور عمان را ساختند!

پایگاه خبری فولاد ایران - یوسف بن علوی یکی از سه فرمانده چریکهای جبهه ظفار بود. وقتی که شاه به ظفار لشکر کشید و جنبش ظفار را محاصره کرد ، رهبران دستگیر شدند. قابوس تازه شاه شده بود. رهبران ظفار حکم اعدام گرفتند و هر سه حکم را پذیرفتند و به پشیمانی روی نیاوردند. یکی دانشجوی علوم سیاسی که در لندن تحصیل کرده و به ظفار باز گشته بود همین یوسف بن علوی بود که سالهاست وزیر امورخارجه عمان است و هم اکنون در تهران است تا دوباره بین دستگاه حاکمه آمریکا و جمهوری اسلامی میانجیگری کند. و یکی هم دانشجوی اقتصاد بود که در ٣٠ سال گذشته برنامه ریزی اقتصادی و سیستم بانکی عمان را مدیریت میکند و دیگری در آموزش و پرورش، که آن رانوسازی ومدرن کرده و آموزش زبان انگلیسی را از دوران ابتدایی اجباری و مجًانی کرد.

سلطان قابوس قبل از اعدام (درست همزمان با اعدام گلسرخی و دورانی که دهها جوان تحصیلکرده ایران به جرم فعالیت چریکی در ایران یا در خیابانها کشته شدند و یا اعدام شدند) خواست تا هر سه جوان چریک را ببیند. از آنها سوْال کرد که مگر شما عمانی نیستید؟ پس چرا راه جنگ را انتخاب کرده اید؟ گفتند ما می خواهیم از یک زندگی بدوی و بیابانی به کشور مدرن تبدیل شویم.

قابوس سه راه را پیش پایشان گذاشت:

١-  خروج از عمان و انصراف از شهروندی عمان ولی تا آخر عمر تمام مخارج تحصیل و زندگی مهمان پادشاه؛

 ٢-  زندان ابد در همین عمان با یک درجه تخفیف؛

 ٣-  دست از این چریک بازی بردارید و هر کدام یک قسمت مملکت را بگیرید دستتان و آن را بسازید.

هر سه راه سوم را انتخاب کردند.

من و منیژه همسرم سال گذشته یکماهی در مسقط بودیم برای دیدن نوه هایمان.

عمان سوئیس خاورمیانه شده است. باورش مشکل است. سه تا گزارش نوشتم از مسقط. بخوانید، تعجب خواهید کرد.

این سه نفر چریک چپگرا، عمان را به یک کشور مدرن تبدیل کرده اند. این یوسف بن علی، وزیر امور خارجه در ٤٠ سال گذشته، اعجوبه دیپلماسی است و آموزش و پرورش کشور هم تا حد آمریکاست.

 قابوس به مدارا و حزم اندیشی تهدید را به فرصت تبدیل کرد. تجربه ای جالب و موفق. رهبران فعلی ایران به شکلی دیگر عمل میکنند و از فرصت ها، تهدید می سازند. یعنی رهبران ما در حد سلطان قابوس هم نیستند!

مریلند. اشکبوس طالبی

۴ خرداد ۱۳۹۸ ۰۹:۳۹
تعداد بازدید : ۶,۱۴۸
کد خبر : ۵۰,۵۴۰

نظرات بینندگان

جمیل
Iran
5
0
0

خیلی جالب ونشان ازدوراندیشی وتدبیرسلطان قابوس داردجای آن است که حاکمان مااندکی بخودآیندوازاین تجارب ارزشمند درس بگیرند

احمد
Iran
5
0
0

سلام بر شما و مخاطبان ارجمند!!! از مطلب بسیار ارزشمند شما کمال تشکر و قدر دانی را دارم و برای من بسیار ارزشمند بود و به این موضوع امتیاز ۵ ستاره دادم!!!. سلطان قابوس به ثابت کرد که حداقل در این مورد به اصل اسلام عمل کرد. ای کاش مسولین ایران و سایر کشورها بیدار شوند و این اصل اسلامی را سرلوحه رفتار و عمل خود قرار دهند!!!. با تشکر و تجدید احترام در پناه الله متعال باشد


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید